جستجو

دکوراسیون اتاق خواب

 

از میان فضاهای مختلف یک خانه، اتاق خواب  یک فضای خصوصی محسوب می شود که هر فردی زمان زیادی از عمر خود را در آن می گذراند. باتوجه به رشد قیمت ملک بیشتر افراد از اتاق خواب های کوچک و عده ای هم از اتاق خواب های بزرگ به همراه مستر و سایر امکانات بهره می برند.گروه طراحی و معماری آبیدوس قصد دارد که در این مطلب به ابعاد و اندازه و چیدمان و سایر ویژگیها به صورت تخصصی و مفهومی ، برای تغییر دکوراسیون یا باسازی آن به شما مخاطبان این مطالب را ارائه کند.

رعایت استاندارد در طراحی اتاق خواب اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی اتاق خواب باید به ابعاد مناسب، نور، حریم شخصی، مصالح، کمد دیواری ها و سایر عوامل دیگر دقت کرد.در تحلیل نهایی شیوه زندگی، ابعاد و اندازه ی اثاثیه، فراهم آوردن امکان فعالیت های مقتضی و طراحی بدون مانع، همگی عواملی هستند که در هنگام طراحی باید در نظر گرفته شوند.

نکته اول اندازه :

حداقل ابعاد پیشنهادی اتاق خواب بدون در نظر گرفتن کمد دیواری، باید 305 *  365 سانتی متر باشد.این در حالی است که حداقل ابعاد پیشنهادی برای اتاق خوابی بزرگتر یا اتاق خواب اصلی بدون در نظر گرفتن کمد باید 365 * 490 سانتی متر باشد. در مقایسه با سایر اتاق ها، در اتاق خواب قسمت اعظم کف اتاق توسط اثاثیه اشغال می شود. در این میان پنجره ها و در ها درصد زیادی از دیوارها و تیغه ها را تشکیل می دهند. و این دو عامل، طراحی اتاق خواب را به ویژه هنگامی که کوچک باشد، پیچیده می سازند.

بعضی از اتاق های کوچکتر به علت طرح اولیه شان، بهتر از اتاق های بزرگ تر نیاز ها را برطرف می سازند. به منظور استقرار تخت خواب و دیگر اثاثیه به بهترین نحو، باید مکان درها و پنجره ها و کمد ها را به دقت و صحیح طراحی کرد.

نکته دوم چیدمان :

تخت: بهترین محل قرار گیری تخت خواب، حالتی است که از هر طرف آن بتوانید بدون دردسر بلند شوید. پس آن را ترجیحا در مرکز دیوار قرار دهید. البته این نوع چیدمان فضای اتاق خوابتان را متعادل و زیباتر نیز جلوه می دهد. اما اگر آنقدر تختتان بزرگ است که فاصله کمی بین دیوارها ایجاد می کند و فضایی برای رفت و آمد نمی گذارد، آن را کنج اتاق بگذارید.

روتختی: روتختی ساده با رنگ مناسب دکوراسیون، اتاق خوابتان را متحول می‌کند. اگر از روتختی‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید، فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. برای جلوه بیشتر تخت از کوسن و بالشت‌های زیبا با رنگ‌های متنوع استفاده کنید.

 فرش: کف اتاقی که تماما از فرش پوشیده شده است، اصلا زیبا و اصولی نیست. در واقع فرشی که انتخاب می کنید، باید به اندازه ای باشد که حداقل 30 سانتیمتر با دیوارها فاصله داشته باشد.همچنین اندازه آن باید به قدری باشد که از اطراف و پایین تخت بیرون بزند و کف اتاق را پوشش دهد.

 کمد لباس: کمد‌ها همیشه نقش مهمی در نظم خانه دارند. کمدهای لباس انواع مختلفی دارند. واک این کلوزت که یک اصطلاح انگلیسی است در واقع نوعی کمد لباس بزرگ است که فرد می‌تواند وارد آن شود. کمد راهرویی را شاید بتوان بهترین معادل برای واک این کلوزت دانست.واک این کلوزت به معنای قدم زدن در کمد لباس که ترجمه و برگردان صحیح آن به زبان فارسی، اتاق تعویض لباس گفته می‌شود یعنی جایی که فرد می‌تواند کلیه لباس‌ها، کیف و کفش و هر آنچه مربوط به ظاهر و پوشش آن است را در اتاق نگهداری و در زمان مورد نیاز آن‌ها را انتخاب و متناسب با آن روز را بپوشد.واک این کلوزت از آنجایی که یک اتاق لباس است، پس کاربرد اصلی آن نگهداری لباس‌های اعضای خانواده است. واک این کلوزت اغلب در اتاق خواب‌ها تعبیه می‌شوند. اگرچه در بعضی از خانه‌ها واک این کلوزت در فضای مشترک اعضای خانواده طراحی و ساخته می‌شوند.

 پرده: پرده عضو مهم و جدا نشدنی اتاق خوابتان است. چون حریم شخصیتان را حفظ می کند. عایقی برای ورود سرما از پنجره هاست. و هم روز و هم شب، به کمک آن می توانید میزان نور آفتاب و محیط بیرون را با آن کنترل کنید. اگر اتاقی کلاسیک دارید، به دنبال پرده های پارچه ای بروید که برای این سبک دکوراسیون مناسب اند. همچنین زیر پرده اصلی، از آستر استفاده کنید، تا برای حفظ حریم شخصی و کنترل نور بتوانید از آن استفاده کنید.

گل و گیاه: استفاده از گیاهان علاوه بر زیبایی باعث طراوت بخشیدن به فضا می گردد شما می توانید از گیاهان خوش بو با طول عمری بالا در اتاق خوابتان استفاده کنید.

مبلمان: سعی شود مبلمان با توجه به فضا انتخاب گردد مبلمان نباید طوری باشد که فضای زیادی را به خود اختصاص دهد و عبور و مرور را دچار مشکل کند همچنین شما می توانید از میز های دکوراتیو به عنوان عسلی و به عنوان یک میز پایین تخت بهره ببرید 

تابلو: سعی شود از تابلوهایی با طراحی آرام بخش همراه با نور پردازی مناسب بهره گیرید.

وسایل تزیینی: شما می توانید از ظروف شکیل برای قرار دادن میوه وشکلات ، شمع های معطر ، صنایع دستی ، مجسمه کوچک بهره ببرید.

لوستر: تاثیری که یک لوستر می‌تواند بر جلوه اتاق خواب شما داشته باشد را دست کم نگیرید. با عوض کردن لوستری ساده با لوستر مجلل‌تر می‌توانید فضای ساده اتاق خواب را شیک‌تر کنید.

آباژور: نور یک‌دست برای اتاق خواب مناسب نیست و بهتر از در کنار نور اصلی نورهایی مثل نور آباژور یا چراغ خواب داشته باشید. یک آباژور کوچک و شیک دکوراسیون اتاق خواب ساده را لوکس می‌کند.

آینه و کنسول: اگر اتاق خواب شما فضای کافی دارد، آینه را با کنسول در اتاق قرار بدهید و اگر فضا کوچک است، آینه را به دیوار نصب کنید، قاب قشنگی برای آن انتخاب کنید و لذت ببرید. دقت کنید که آینه نباید در مکانی باشد که در زمان استراحت حرکت‌های درون آینه در دید شما باشد یا در تاریکی از آینه به بیرون اتاق دید داشته باشید.

قاب عکس: اگر چیدمان اتاق خواب ساده و شیک را می‌پسندید می‌توانید این سادگی را با چند قاب عکس چشم نوازتر کنید. این کار به‌خصوص برای دکوراسیون اتاق خواب عروس توصیه می‌شود.

نکته سوم رنگ :

تاثیرگذارترین نکته انتخاب رنگ دیوار ها و وسایل اتاق خواب است زیرا این رنگ ها هستند که حس آرامش را ایجاد می کنند. یادتان باشد که رنگ های خنثی و سرد بهترین گزینه برای نقاشی و کاغذ دیواری اتاقتان هستند. در واقع این رنگ ها آرامش بخشند و محیط آرام و بدون استرسی را برای خوابیدن، فراهم می کنند.

آبی:رنگ آبــی از ديرباز به عنوان رنگــي آرام بخش برای دكوراســيون اتاق خواب شناخته شــده و كافی است آنرا با ميزان تنــدی مختلف، در فضای اتاق خواب به كار بــرد. آبی كم رنگ، يكی از بهتريــن رنگها برای اتاق خواب عروس اســت، و بر حســب سليقه و ميزان تندی يا روشنی، ميتوان اين رنگ را برای فضای ساير اتاق خوابهــا نيز انتخاب كرد و ظاهري منحصر به فرد به فضای داخلی اتاق خواب خود بخشيد.

رنــگ بنفش يا ياســی: يكی ديگــر از پرطرفدارترين رنگها برای اتاق خواب اســت، تركيب رنگ ســفيد با رنگ بنفش، میتواند جلوه منحصر به فردی به فضای اتاقخواب ببخشد، بهتر است برای فضاهای كوچكتر از رنگ بنفش كمرنگ استفاده شود تا ظاهر فضای داخلی را بازتر و بزرگتر نشان دهد.

صورتی و گلبهی: رنگهــای گلبهــی يا صورتی، يكی از طيــف رنگهای پرطرفدار برای اتاق دختر خانمها بوده،  شيری اين رنگ میتواند در دكوراســيون اتاقخواب،  جايگزين مناسبی برای رنگ سفيد باشد؛ اگر به رنگ سفيد علاقه داريد و دوست داريد گرمای بيشتری در فضای اتاق خواب خود داشته باشيد بهتر است اين رنگ را جايگزين رنگ سفيد برای اتاقخواب خود انتخاب كنيد و از دكوراسيون گرم اتاقخواب خود لذت ببريد.

کرم- قهوهای: رنگهای كرم و قهــوهای، از ديگر رنگهای پر طرفدار برای اتاق خواب عروس میباشــد، اين رنگها به دليل چركتاب بودن نيز، عمدتا مورد قبول همه قرار گرفته، و براي دكوراســيون اتاق خواب افراد پرمشغله، بهترين رنگها به شمار ميرود .

رنگ خاکستری: برای فضای اتاق خواب، از رنگ خاكســتری و طوسی استفاده ميشود. بهتر است در كنار آن، رنگهای شاد و نسبتاً پر هيجان مانند نارنجی نيز به كار گرفته شود، تا ظاهر آن اتاق، گرفته و دلمرده نبوده، پويا و با نشاط به نظر رسد .

رنگ سبز: به فضای داخلی، طراوت و شادابی می بخشد؛ البته اگــر تناژ كم رنــگ آن برای دكوراســيون اتاق خواب انتخاب گردد، ســاير رنگهای نوع پر رنگ آن، فضای اتاق خواب را كوچكتر و بسته تر نشان می دهد. بنا براين بهتر اســت تركيب روشن تر اين رنگ را برای دكوراســيون فضای اتاق خواب اســتفاده نموده و از طراوت رنگهای طبيعت در فضای داخلی لذت برد. 

سفيد: نبايد از رنگ سفيد غافل شد. استفاده از اين رنگ، كه راههای زيادی برای به كارگيری آن در فضا وجود دارد، باعث بزرگتر به نظر رسيدن اتاق میشود.

اما در مقابل رنگ های قرمز، زرد و نارنجی، رنگ های پر انرژی و محرکی هستند. پس این نوع رنگ ها را بهتر است به جای دیوارها،  نکته در دکوری و اکسسوری های کوچک وارد دکوراسیون اتاق خوابتان کنید.  نکته: رنگ پرده، تخت و روتختی را مشابه انتخاب کنید.

نکته چهارم نوع کاربری:

در فضای اتاق خوابها فعالیت هایی چون استراحت کردن،تعویض لباس، مطالعه ، ارتباط با بالکن و احیاناً کار انجام می شود. در طراحی اتاق خواب ها فضای باز و دید به منظر مناسببه کیفیت این فضا می افزاید.

دکوراسیون اتاق خواب والدین

دکوراسیون اتاق خواب والدین: با وجود این که اتاق خواب ها (به جز اتاق مهمان) در یک عرصه هستند اما اتاق خواب والدین باید از استقلال نسبی از سایر اتاق هابرخوردار باشد. این اتاق خواب به نام اتاق خواب اصلی نیز در طراحی خانه مسکونی خوانده می شود. در شرایطی که وسعت فضا زیاد باشد دارای ۵حوزه شامل حوزه خواب، محل نشیمن، کمدهای لباس، رختکن، سرویس کامل بهداشتی )شامل وان، دوش و توالت است.

اتاق خواب مستر که امروزه به یکی از مهم‌ترین آپشن‌های هتل‌ها، ویلاها و خانه‌های لوکس تبدیل شده است، در تعریف بزرگترین اتاق خواب یک خانه است که اغلب در اختیار والدین خانواده است و بسیاری از امکانات رفاهی مورد نیاز افراد خانواده را در خود گنجانده است. جایی که تخت خواب، کمد، کلوزت، مبل و سرویس بهداشتی جداگانه دارند. اتاق خواب مستر که امروزه به یکی از مهم‌ترین آپشن‌های هتل‌ها، ویلاها و خانه‌های لوکس تبدیل شده است،در خانه های کوچک تر برای مجموعه اتاق های خواب از یک سرویس بهداشتی به طور مشترکاستفاده می شود.

دکوراسیون اتاق مهمان: اتاق مهمان می بایست نوردهی مناسبی داشته باشد و به خوبی هوادهی شود. این اتاق بهتر است در کناره های ساختمان قرار بگیرد و عموما کنار اتاق نشیمن باشد.

اتاق مهمان می بایست از بخش های داخلی خانه مجزا باشد و دارای یک دستشویی و حمام جداگانه باشد.

اندازه ی استاندارد اتاق مهمان: 3متر در 3.6 متر

دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

دکوراسیون اتاق خواب نوجوان : یکی از گزینه‌هایی که این روزها در دکوراسیون اتاق خواب نوجوان استفاده می‌شوند قفسه و کتابخانه‌های دیواری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای قرار دادن مجسمه، گلدان‌های کوچک، قاب عکس و مهم‌تر از همه، کتاب استفاده کنید؛ اما دقت کنید به علت خطر احتمالی سقوط، این قفسه‌ها را بالای تخت نگذارید.

اگر همه عناصر دکوراسیون اتاق فرزندتان را شما انتخاب کنید، مطمئنا از بودن در اتاقش لذت نخواهد برد و به آن حس خوبی ندارد.

اما اگر همه چیز را به او بسپارید چه می شود؟ احتمالا اتاقی دکور خواهد کرد که بین عناصر آن نه همخوانی وجود دارد و نه جلوه ای زیبا در آن دیده می شود.

راه حل این مشکل فقط ایجاد تعادل بین این دو مسئله است. در واقع شما باید فرزندتان را از نکات اصولی دکوراسیون اتاق خواب آگاه کنید تا هم سلیقه و علاقه اش در آن به کار رفته باشد و هم محیط مناسبی را برای خوابیدن و درس خواندن داشته باشد.

دکوراسیون اتاق خواب کودک

دکوراسیون اتاق خواب کودک : طراحی اتاق کودک باید کاربردی و متناسب با سن کودک باشد تا فرزند شما بتواند در فضای اتاقش احساس آرامش و شادابی بیشتری داشته باشد,دکوراسیون اتاق خواب کودکان و نوزادان، اتمسفر و دنیای خاص و متفاوتی متعلق به خود کودکان و با مشخصات کودکانه و لطیف دارد. اگرچه سایر قسمت‌های خانه(به جز آشپزخانه، به دلیل کاربرد و جایگاه خاص) می‌تواند با اختلافات منطقی و محدودی، از تم دکور واحدی تبعیت کند، اما دکوراسیون اتاق کودکان، می‌بایست پر از جذابیت‌های خوشآیند، سرگرم‌کننده و کودکانه طراحی و اجرا شود. در واقع دکوراتور اتاق کودک، می‌بایست هنگام طراحی دکور، به کودکی‌های خود سفر کند و بهترین و شیرین‌ترین خاطرات کودکی خود را سرلوحهٔ انتخاب و طراحی اجزای دکوراسیون اتاق قرار دهد. والدین کودک در این زمینه می‌توانند بسیار به طراح کمک کنند. در واقع آشنایی با علایق کودک(که هرچه سن او بیشتر باشد، بهتر میسر است)، راهنمای بسیار خوبی در طراحی و اجرای دکور اتاق اوست. کیفیت دکوراسیون اتاق کودک، در تعالی معنوی و تکامل اجتماعی و روانی او تأثیرگذار است و از آنجا که کودک، وقت زیادی را در اتاقش می‌گذراند، به دکوراسیون آن می‌بایست اهمیت داد.

 

دکوراسیون اتاق کار

 

 دکوراسیون اتاق کار: اتاق های دفتری می بایست در کنار ایوان جلویی قرار بگیرد و از دیگر اتاق ها مجزا باشد. در برخی از مواقع، اتاق دفتری می تواند نقش اتاق مهمان را ایفا کند و برعکس این قضیه نیز ممکن است رخ دهد.

اندازه ی استاندارد اتاق کار: 3 متر در 3.6 متر

جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ذیل تماس بگیرید.

 (پاسخگوی از 09:00 تا 19:00 شماره تماس : 77621296_021 77530476_021 09122727047)